Kunst in Zicht viert in 2020 een lustrum, want het is dit jaar 35 jaar geleden dat de stichting werd opgericht (15 augustus 1985). Sinds 1987 ben ik betrokken bij de samenstelling van het programma van Kunst in Zicht. Honderden lezingen zijn er sindsdien gehouden en vanaf 1995 gaan we twee keer per jaar op excursie.
Dia’s en filmpjes zijn een handig hulpmiddel, maar slechts een pover surrogaat. Wat mij betreft gaat er niets boven het kijken naar echte kunstwerken en het bezoeken van bijzondere monumenten. En dat kun je het beste doen met mensen die eenzelfde belangstelling voor kunst en architectuur hebben. Niet verwonderlijk dus dat de hoogtepunten in de Kunst in Zicht-geschiedenis voor mij allemaal in de excursies zijn te vinden.
We zijn in de afgelopen 25 jaar onder meer naar Berlijn, Kopenhagen, Barcelona, Sint Petersburg, Venetië, Londen en Parijs geweest. Daar hebben we grote musea en blockbusters bezocht en internationale kunstmanifestaties, zoals de Biënnale en Culturele Hoofdsteden. Maar vooral de kleine, onverwachte pareltjes op het platteland en in de kleinere steden zijn mij bijgebleven: La Piscine in Roubaix, Grand Hornu in Mons, Trapholt Museum in Kolding (Denemarken). Ook de particuliere collecties die we hebben bezocht maakten een onuitwisbare indruk: Museum Insel Hombroich, Hedge House in Wijlre, Le Silo in Frankrijk, Jupiter Artland in Schotland en Kloster Schönthal in Zwitserland.
Een rode draad door de reizen waren ook architectuurhistorische iconen, zoals het Bauhaus in Weimar, Dessau en Berlijn, architectuur van Alvar Aalto (Opera in Essen, Nordjyllands Museum, Maison Louis Carré), van Le Corbusier (Villa Savoye, Nôtre Dame du Haut in Ronchamp, Weissenhofsiedlung) en het Van Doesburghuis in Meudon.
Als ik dan toch moet kiezen, was de excursie naar Engeland in 2012 een reis die van begin tot eind heel bijzonder was. Een mix van kunst, architectuur, tuinen en natuur. We begonnen bij de particuliere collectie van Axel Vervoordt op een industrieterrein aan het kanaal in Wijnegem (B). Aan de kust in Sussex bezochten we het De La Warr Pavilion, een prachtig voorbeeld van het Nieuwe Bouwen. Charleston Farmhouse, het idyllische toevluchtsoord voor leden van de Bloomsbury-groep in de Downs, zagen we op zijn mooist. In de nabijgelegen kerk konden we de muurschilderingen van deze kunstenaars bekijken, nadat we eerst in een oer-Engelse pub hadden geluncht. In de Cass Sculpture Foundation in Sussex zagen we ruimtelijke werken van hedendaagse kunstenaars tussen oude bomen en zorgvuldig gekozen beplanting.
Ik kan de reis samenvatten met de woorden die we in het voorwoord van de reisgids schreven: “In feite wordt het een reis door de tijd, langs markante persoonlijkheden die hun dromen probeerden waar te maken of nog steeds aan het realiseren zijn: William Morris, Vita Sackville-West, Christopher Lloyd, schrijvers en schilders uit de Bloomsbury Group, Wilfred Cass en Axel Vervoordt. Wat ze ons nalieten of nu opbouwen, mag in uw ogen meer of minder geslaagd zijn, zeker is dat zij de gekte (en het geld) hadden om voor hun tijd baanbrekend werk te verrichten. En wat geeft er nu meer energie dan het aanstekelijke enthousiasme van mensen die zich volledig laten leiden door hun passie!”
Carolien ten Bruggencate, vrijwilliger bij Kunst in Zicht sinds 1987
Kunst in Zicht viert in 2020 een lustrum, want het is dit jaar 35 jaar geleden dat de stichting werd opgericht (15 augustus 1985). Sinds 1987 ben ik betrokken bij de samenstelling van het programma van Kunst in Zicht. Honderden lezingen zijn er sindsdien gehouden en vanaf 1995 gaan we twee keer per jaar op excursie.
Dia’s en filmpjes zijn een handig hulpmiddel, maar slechts een pover surrogaat. Wat mij betreft gaat er niets boven het kijken naar echte kunstwerken en het bezoeken van bijzondere monumenten. En dat kun je het beste doen met mensen die eenzelfde belangstelling voor kunst en architectuur hebben. Niet verwonderlijk dus dat de hoogtepunten in de Kunst in Zicht-geschiedenis voor mij allemaal in de excursies zijn te vinden.
We zijn in de afgelopen 25 jaar onder meer naar Berlijn, Kopenhagen, Barcelona, Sint Petersburg, Venetië, Londen en Parijs geweest. Daar hebben we grote musea en blockbusters bezocht en internationale kunstmanifestaties, zoals de Biënnale en Culturele Hoofdsteden. Maar vooral de kleine, onverwachte pareltjes op het platteland en in de kleinere steden zijn mij bijgebleven: La Piscine in Roubaix, Grand Hornu in Mons, Trapholt Museum in Kolding (Denemarken). Ook de particuliere collecties die we hebben bezocht maakten een onuitwisbare indruk: Museum Insel Hombroich, Hedge House in Wijlre, Le Silo in Frankrijk, Jupiter Artland in Schotland en Kloster Schönthal in Zwitserland.
Een rode draad door de reizen waren ook architectuurhistorische iconen, zoals het Bauhaus in Weimar, Dessau en Berlijn, architectuur van Alvar Aalto (Opera in Essen, Nordjyllands Museum, Maison Louis Carré), van Le Corbusier (Villa Savoye, Nôtre Dame du Haut in Ronchamp, Weissenhofsiedlung) en het Van Doesburghuis in Meudon.
Als ik dan toch moet kiezen, was de excursie naar Engeland in 2012 een reis die van begin tot eind heel bijzonder was. Een mix van kunst, architectuur, tuinen en natuur. We begonnen bij de particuliere collectie van Axel Vervoordt op een industrieterrein aan het kanaal in Wijnegem (B). Aan de kust in Sussex bezochten we het De La Warr Pavilion, een prachtig voorbeeld van het Nieuwe Bouwen. Charleston Farmhouse, het idyllische toevluchtsoord voor leden van de Bloomsbury-groep in de Downs, zagen we op zijn mooist. In de nabijgelegen kerk konden we de muurschilderingen van deze kunstenaars bekijken, nadat we eerst in een oer-Engelse pub hadden geluncht. In de Cass Sculpture Foundation in Sussex zagen we ruimtelijke werken van hedendaagse kunstenaars tussen oude bomen en zorgvuldig gekozen beplanting.
Ik kan de reis samenvatten met de woorden die we in het voorwoord van de reisgids schreven: “In feite wordt het een reis door de tijd, langs markante persoonlijkheden die hun dromen probeerden waar te maken of nog steeds aan het realiseren zijn: William Morris, Vita Sackville-West, Christopher Lloyd, schrijvers en schilders uit de Bloomsbury Group, Wilfred Cass en Axel Vervoordt. Wat ze ons nalieten of nu opbouwen, mag in uw ogen meer of minder geslaagd zijn, zeker is dat zij de gekte (en het geld) hadden om voor hun tijd baanbrekend werk te verrichten. En wat geeft er nu meer energie dan het aanstekelijke enthousiasme van mensen die zich volledig laten leiden door hun passie!”
Carolien ten Bruggencate, vrijwilliger bij Kunst in Zicht sinds 1987.